سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Diapason

در اکثر کشورهای دنیا تجارت برخی از تفریحات نه چندان سالم در انحصار قدرتهاست(خواه دولت باشد یا بنگاههای اقتصادی بزرگ و قدرتمندتر از دولت)

همیشه برای من جای سوال داشته و دارد که چرا دولتهای دلسوز و سیاستمدران مهربانتر از مادر (که حتی مثلا برخی ورزشها را ممنوع می کنند یا بعضا نگران آلودگی صوتی در داخل خودروی شخصی شما هستند و یا دغدغه بهشت فرستادن شما را دارند ) چگونه خود را توجیه می کنند که بزرگترین تجار دخانیات در کشورها باشند؟

چگونه است که در قرنی که همه دولتها از خرج بودجه های کلان برای حفاظت لایه اوزون یا تدوین استاندرهای سختگیرانه برای محیط زیست دم می زنند از اتخاذ راهکارهای جدی و عملی برای محدود کردن این موضوع خبری نیست...

آمار مصرف دخانیات :

1- بیش از 1.1 میلیارد نفر در سراسر جهان تنباکو استعمال میکنند یعنی از هر هفت انسان (در هر سنی) یک نفر سیگاری می باشد.

2- افرادی که سیگار میکشند بطور متوسط 14 سال زودتر از افراد غیر سیگاری میمیرند. خطر مرگ به تعداد سیگار و مدت زمان سیگاری بودن فرد بستگی دارد.

3- فقط خسارت مالی ناشی از آتش سوزی با سیگار سالانه بالغ بر 27 میلیارد دلار است. به عبارت دیگر برابر این است که 27 فروند از بهترین هواپیماهای روز دنیا(قابل توجه اینکه تعداد کل ناوگان هوائی ایران در حدود 50 فروند است)

4- روزانه 15 میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان خریداری میشود، به عبارت دیگر هر دقیقه 10 میلیون نخ و یا 5.6 تریلیون نخ در سال.

5- سالانه بیش از 200 میلیارد دلار در سراسر جهان برای سیگار هزینه میشود و برای مقایسه عرض می کنم که این پول معادل درآمد کشورمان در زمان فروش نفت در قیمتهای بالا می باشد و به عبارت دیگر معادل درآمد یک درصد مردم کره زمین است.

6- در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به کشیدن سیگار میکنند، که نیمی از آنها در آسیا زندگی میکنند.

7- 30% مردان جهان سیگاری هستند.

8- هر 8 ثانیه یک نفر به علت مصرف تنباکو می میرد.

9- در میان نوجوانان 13-15 سال جهان از هر 5 نفر یکی سیگار میکشد.

10- هر سیگار بطور متوسط حداقل 7 دقیقه از عمر متوسط فرد سیگاری می کاهد.

------------------------------------------------------------------------------

درمدارس پسرانه 67درصد هرگز سیگار نمى‌کشند5/15 درصد تفریحى سیگار مى‌کشند5/10  درصد روزى یک نخ سیگار و 6/7 درصد روزى 3 نخ سیگار مى‌کشند.

در مدارس دخترانه 3/86 درصد هرگز لب به سیگار نزده اند. 6/7 درصد تفریحی، 3درصد روزى یک نخ سیگار مى‌کشند. در مدارس دخترانه 8/63 درصد دختران هرگز لب به قلیان نزده اند. 4/12درصد چند بار،6/19درصد به صورت تفریحى و 2/4 درصد اکثر اوقات قلیان مى‌کشند. در مدارس پسرانه 7/33 درصد تاکنون لب به قلیان نزده اند 23 درصد چند بار، 5/32 درصد به صورت تفریحى و8/10 درصد اکثر اوقات رو به قلیان مى‌آورند.

2/82 درصد از پسران هرگز مواد مخدر استفاده نکرده اند. 9درصد گاهی ، 1/5درصد اکثر اوقات و 6/3 درصد به صورت تفریحى از این مواد خانمان سوز استفاده کرده اند. در مدارس دخترانه 1/91 درصد از دختران هیچ گاه از مواد مخدر استفاده نکرده اند. 4/3 درصد گاهی، 8/3درصد اکثر اوقات و 7/1 درصد به صورت تفریحى رو به مواد مخدر آورده اند.

در ایران نیز بررسی‌ها نشان داده‌اند دو سوم افراد سیگاری نخستین سیگار خود را در سنین نوجوانی تجربه کرده‌اند.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌70 درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌20 تا ‌25 سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

* یک میلیارد و 500 میلیون نفر سیگاری بر زمین زندگی می کنند که 84 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

* کارشناسان مسائل بهداشتی عنوان می کنند که در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز جزو این کشورها به شمار می آید، 23 درصد جامعه پزشکی روزانه 16 نخ سیگار مصرف می کنند که 100درصد آنها به علت تخصصی که دارند معتقدند سیگار برای بدن مضر است اما به رغم این مسئله فقط 10 درصد آنها موفق به ترک سیگار شده اند.

* بررسی های انجمن زندگی بدون دخانانیات در سال 1386 نشان داد، 1/3 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله کشور سیگاری هستند، یعنی در روز حداقل یک نخ سیگار می کشند. از میان این نوجوانان سیگاری، 8/4 درصد آنها را پسران و 3/1 درصد را دختران تشکیل داده اند و 1/14 درصد از این نوجوانان مورد تحقیق نیز عنوان کرده اند که سایر محصولات دخانی نظیر قلیان را مصرف کرده اند. خاصیت اعتیاد نیکوتین با مصرف قلیان، 10 برابر هروئین است.

* بر اساس بررسی های وزارت بهداشت در سال 1386، 14 درصد ایرانی‌های بین ?? تا ?? ساله سیگاری هستند که جمعیتی بالغ بر ??میلیون نفر را شامل می‌شود، ? درصد نوجوانان سیگار می‌کشند، ?/? درصد نوجوانان غیر سیگاری مستعد سیگاری شدن هستند و طی ? سال اخیر جمعیت زنان سیگاری از دو درصد به حدود سه درصد افزایش یافته است.

* بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی 6/14 درصد از ایرانیان در فاصله سنی 15 تا 69 ساله سیگار می کشند.

می خواستم بلندتر بنویسم و موضوع را بیشتر به چالش بکشم ولی...

 

 

در زیر تبلیغاتی گویا در مورد ترک مصرف دخانیات را ببینید:

 

 

تبلیغات گویا برای نکشیدن سیگار

 

 

تصویری گویا از نتایج مصرف سیگار

 

 

 

تبلیغات گویا برای نکشیدن سیگار م صرف الکل

 

تبلیغات گویا برای نکشیدن سیگار jتوسط کودکان



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 88/6/6ساعت  12:26 عصر  توسط پاتوقی برای تعامل دیدگاهها و نظرات 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کمی تامل
    تفاوت این سر و آن سر دنیا
    طلا، زن، مرد
    مردان و زنان
    یک ضرب المثل
    [عناوین آرشیوشده]